Saturday, October 6, 2012

Rancangan Pengajaran KSSR Pendidikan Kesihatan Tahun 3


Rancangan Pengajaran Harian,
Pendidikan Kesihatan KSSR Tahun 3.



Modul
:
Modul 2 : Kesihatan Mental, Emosi dan Sosial.



Kelas
:
3 Cemerlang (25 orang)



Masa
:
8.10 – 8.40 pagi (30 minit)



Tajuk
:
Pengurusan Mental dan Emosi.



Standard Kandungan
:
2.1 – Pengurusan Mental dan Emosi. Mengetahui pelbagai jenis emosi, kepentingan dan cara mengurus emosi untuk meningkatkan kesihatan mental dalam kehidupan seharian.



Standard Pembelajaran
:
2.1.2 – Menyatakan tentang keistimewaan diri sendiri.



Standart Prestasi
:
B2D4E1



Bahan Bantu Belajar
:
Gambar Rajah, Lembaran Kerja.



Langkah Pengajaran
:
1.       Memberitahu kepada murid tentang keistimewaan yang terdapat pada tokoh sukan yang dipamerkan. (Lampiran 1)
2.       Menyatakan kepada murid tentang sifat – sifat yang membuatkan seseorang itu istimewa.
3.       Murid memberikan sifat – sifat dan keistimewaan yang terdapat pada watak kartun yang dipaparkan.
(Lampiran 2)
4.       Seterusnya murid menyenaraikan sifat dan keistimewaan yang ada dalam diri sendiri serta yang di inginkan. (Evident B2D4E1)
5.       Rumusan.



EMK
:
TMK – Kreatif



Penilaian
:
Murid boleh menyatakan tentang sifat dan keistimewaan diri sendiri.



Refleksi
:
20 orang murid dapat menyatakan tentang keistimewaan yang ada pada diri mereka. 5 orang lagi diberi penerangan lanjut oleh guru sebagai pengukuhan.








Lampiran 1.


 
 
 














 
 
 
 






























Lampiran 2



 










































Lembaran Kerja.

Nama    :               Amirul Azri bin Amer Hamzah.
Kelas     :               3 Cemerlang.
Tarikh    :               10/10/2012.
Evident :               B2D4E1

1.       Sila nyatakan sifat – sifat yang ada dalam diri anda.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
 
 














2.       Sila nyatakan keistimewaan yang terdapat dalam diri anda.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
 
 














3.       Sila nyatakan sifat dan keistimewaan yang anda ingin ada dalam diri anda.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
 
 


No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Total Pageviews