RPH Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah


 RPH Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah




   
PENGAJIAN :
SEMESTER 2 (AMBILAN MAC 2011)
KURSUS :
PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 2
KOD :
KPD 3026
PROGRAM :
PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU
AHLI KUMPULAN :
NAMA PELAJAR :
NO KP :
NO MATRIK :
NORELINDA BINTI MOHD NASIR
830507-03-5038
PPG/20419/11
ZULKIFLI BIN HALIM
771216-08-6559
PPG/20454/11
TN. HJ. JESRI BIN JAAPAR
690604-07-5339
PPG/20498/11
HANIF BIN MURSHID
810910-02-5421
PPG/20430/11


















TUGASAN :
1VEDEO ATAS TALIAN BERKUMPULAN ( 50%)
TAJUK :
MODULE ATAS TALIAN
NAMA PENSYARAH :
DR. AZIDAH BT. ABU ZIDEN
TARIKH HANTAR :
17 DISEMBER 2011
MARKAH :











 
PENGHARGAAN

Alhamdulillah hirrabal’alamin,
Kami merafatkan kesyukuran kehadrat Ilahi dengan limpah dan kurnianya, dapat kami menyiapkan dan menyelesaikan kerja kursus KPD 3026 Pengajaran, Teknilogi & Penaksiran 2 ini dengan jayanya. Kami menjulang sepenuh penghargaan kepada Dr. Azidah Bt. Abu Ziden pensyara dan penyelaras KPD 3026, diatas kesudian beliau memberi kesudian beliau member tugasan ini kepada kami. Beliau juga telah banyak membantu kami sepanjang proses pembentukan tugasan ini berlaku. Kami juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan – rakan yang banyak membantu kami secara langsung atau tidak langsung sepanjang proses merealisasikan tugasan ini.
Pelbagai ilmu yang dapat kami rungkai sepanjang kami menyiapkan tugasan ini. Sejajar dengan anjakan paradigm dalam era globalisasi ini, begitulah dominannya peranan mahasiswa dan mahasiswi khususnya bakal pendidik di negara ini untuk merungkai pelbagai kaedah pendidikan di Negara ini terutama yang berkaitan dengan teknologi maklumat.
Pada dewasa ini, pelbagai pembangunan dari segenap sudut begitu pesat terbina, begitulah juga pembangunan dalam bidang pendidikan. Justeru itu, haruslah mahasiswa dan mahasiswi terutamanya pendidik sentiasa menyaingi peradaban zaman yang begitu hebat. Sebelum kami mengundurkan diri, terimalah serangkap mutiara kata dari kami sebagai renung-renungan.

“ Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus menerus ”
  
             .....................................................                            ....................................                           
( NORELINDA BINTI MOHD NASIR )                          ( ZULKIFLI BIN HALIM )
PPG/20419/11                                                                   PPG/20454/11


        ………………………………………                                   ………………………………………
( HANIF BIN MURSHID )                                                  ( JESRI BIN JAAPAR )
PPG/20430/11                                                                   PPG/20498/11
       







MATA PELAJARAN           : PENDIDIKAN SENI VISUAL
BIDANG                               : Membentuk & membuat binaan ( Origami )
AKTIVITI                               : Membentuk bintang & membina mobile
TAJUK                                   : Bintang Hati
MASA                                   : 8.30 pagi hingga 9.30 pagi
BILANGAN MURID          : 34/35 orang
KEMAHIRAN FOKUS       : Mereka cipta sebuah bintang idaman
OBJEKTIF MODUL            : Guru dapat mengajar murid cara – cara untuk menghasilkan sebuah model                                      bintang idaman mereka.

                OBJEKTIF PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
                Pada akhir pelajaran murid dapat :
1.       Membentuk bintang dengan menggunakan kaedah Origami
2.       Membina mobile dengan daya keseimbanga yang baik.
3.       Menghias mobile bintang dengan kreativiti & inovatif sendiri.

KEPERLUAN
1.       Kertas warna
2.       Gunting
3.       Lidi
4.       Tali
5.       Pita pelekat

RUJUKAN
1.       Kad gambar
2.       Objek maujud bintang ( model bintang )
3.       Buku Sumber Guru Pendidikan Seni Tahun 4
4.       Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Tahun 4
5.       Maklumat Internet

PROSEDUR
1.       Guru merancang strategi pengajaran & menerapkan Teori Kecerdasan Pelbagai, Kajian Masa Depan & Kemahiran berfikir secara kreatif & kritis.
2.       Guru menentukan aras pembelajaran dalam pengajaran &  pembelajaran.
3.       Guru memulakan aktiviti dengan set induksi mengenai bintang sambil menerapkan Kajian Masa Depan bersoal jawab.
4.       Guru menunjuk cara dan membimbing murid dalam proses membuat sabuah model bintang daripada kertas warna.
5.       Apresiasi & kritikan

KBKK                                     : Mereka cipta, mensintesisi, menjana idea & menghubungkait idea.
PENERAPAN NILAI           : Ketekunan & ketelitian.




BUTIRAN KEGIATAN
HASIL PEMBELAJARAN
STRATEGI P&P
Aktiviti 1
Set Induksi
( 5 Minit )

Guru menunjukkan gambit bintang dan mengaitkan dengan alam semesta.

Guru mengendalikan sesi soal jawab.
      a.       Apakan yang dapat kamu lihat?
      b.      Dimanakah anda dapat melihat bintang ini?

Aras 1

Murid memerhati & membuat analisa tentang model bintang.

Murid memberikan pandangan mereka tentang model berkenaan.

Teori Kajian Masa Depan

Teori Kecerdasan Pelbagai Verbal Linguistik

KBKK ( kreatif )
Mereka cipta Mensintesisi.
Aktiviti 2
( 20 minit )

Meneroka pelbagai bahan yang boleh digunakan.

Kesan tindak balas bahan yang digunakan.


Aras 2

Murid memilih bahan yang sesuai untuk digunakan dalam menghasilkan mobile bintang.

Murid mengetahui bahawa prinsip imbangan & ruang, bentuk & warna penting dalam membuat mibile bintang.

Penerokaan

Membanding beza
Menilai akibat penolakan angin.
Imbangan yang dihasilkan.

KBKK ( Kreatif )
Menjana idea
Mereka cipta
Menghubung kaitan.

Aktiviti 3
(25 minit )

Guru membimbing murid menghasilkan mobile bintang.

Memotong bentuk yang diinginkan.

Melipat untuk membentuk bintang.
Aras 3

Murid membuat mobile dengan menggunting dan melipat

Membanding beza

Menganalisis

KBKK ( Kreatif )
Mereka cipta inovatif
Sesi Apresiasi dan refleksi
( 10 Minit )

Sesi apresiasi mempamerkan: a. hasil kerja.
b.memasang mobile
c. membuat refleksi bagaimana penghasilan mobile bintang dilakukan.

Murid mempamerkan pelbagai kerja yang dibuat.

Murid dapat menilai keupayaan diri sendiri.

Teori Kecerdasan Pelbagai Verbal Linguistik

KBKK ( kritis )


 
Refleksi Guru:

Pengajaran telah dapat dijalankan dengan berkesan. Murid menunjukkan minat dan kesungguhan dalam menghasilkan sebuah model kereta. Pelbagai model kereta telah dapat dihasilkan. Pelajar telah berjaya membuat penerokaan bahan. Objekif tercapai dengan jayanya. 

 
STORY BOARD IN MAKING SIX POINTED STAR ORIGAMI




VIDEO

Segment 1
HANIF BIN MURSHID 
PPG/20430/11 


Segment 2
ZULKIFLI BIN HALIM
 PPG/20454/11


 Segment 3
NORELINDA BINTI MOHD NASIR
PPG/20419/11


 

Segment 4
JESRI BIN JAAPAR
 PPG/20498/11



Total Pageviews