RPH Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah
PENGAJIAN : | SEMESTER 2 (AMBILAN MAC 2011) | |||
KURSUS : | PENGAJARAN, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 2 | KOD : | KPD 3026 | |
PROGRAM : | PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU | |||
AHLI KUMPULAN : | ||||
NAMA PELAJAR : | NO KP : | NO MATRIK : | ||
NORELINDA BINTI MOHD NASIR | 830507-03-5038 | PPG/20419/11 | ||
ZULKIFLI BIN HALIM | 771216-08-6559 | PPG/20454/11 | ||
TN. HJ. JESRI BIN JAAPAR | 690604-07-5339 | PPG/20498/11 | ||
HANIF BIN MURSHID | 810910-02-5421 | PPG/20430/11 | ||
TUGASAN : | 1VEDEO ATAS TALIAN BERKUMPULAN ( 50%) | |||
TAJUK : | MODULE ATAS TALIAN | |||
NAMA PENSYARAH : | DR. AZIDAH BT. ABU ZIDEN | |||
TARIKH HANTAR : | 17 DISEMBER 2011 | MARKAH : |
PENGHARGAAN
Alhamdulillah hirrabal’alamin,
Kami merafatkan kesyukuran kehadrat Ilahi dengan limpah dan kurnianya, dapat kami menyiapkan dan menyelesaikan kerja kursus KPD 3026 Pengajaran, Teknilogi & Penaksiran 2 ini dengan jayanya. Kami menjulang sepenuh penghargaan kepada Dr. Azidah Bt. Abu Ziden pensyara dan penyelaras KPD 3026, diatas kesudian beliau memberi kesudian beliau member tugasan ini kepada kami. Beliau juga telah banyak membantu kami sepanjang proses pembentukan tugasan ini berlaku. Kami juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan – rakan yang banyak membantu kami secara langsung atau tidak langsung sepanjang proses merealisasikan tugasan ini.
Pelbagai ilmu yang dapat kami rungkai sepanjang kami menyiapkan tugasan ini. Sejajar dengan anjakan paradigm dalam era globalisasi ini, begitulah dominannya peranan mahasiswa dan mahasiswi khususnya bakal pendidik di negara ini untuk merungkai pelbagai kaedah pendidikan di Negara ini terutama yang berkaitan dengan teknologi maklumat.
Pada dewasa ini, pelbagai pembangunan dari segenap sudut begitu pesat terbina, begitulah juga pembangunan dalam bidang pendidikan. Justeru itu, haruslah mahasiswa dan mahasiswi terutamanya pendidik sentiasa menyaingi peradaban zaman yang begitu hebat. Sebelum kami mengundurkan diri, terimalah serangkap mutiara kata dari kami sebagai renung-renungan.
“ Kesusahan tidak semuanya seksaan dan yang paling pahit itu bukan semuanya racun. Tetapi adakalanya lebih berguna daripada kesenangan yang terus menerus ”
..................................................... ....................................
( NORELINDA BINTI MOHD NASIR ) ( ZULKIFLI BIN HALIM )
PPG/20419/11 PPG/20454/11
( HANIF BIN MURSHID ) ( JESRI BIN JAAPAR )
PPG/20430/11 PPG/20498/11
MATA PELAJARAN : PENDIDIKAN SENI VISUAL
BIDANG : Membentuk & membuat binaan ( Origami )
AKTIVITI : Membentuk bintang & membina mobile
TAJUK : Bintang Hati
MASA : 8.30 pagi hingga 9.30 pagi
BILANGAN MURID : 34/35 orang
KEMAHIRAN FOKUS : Mereka cipta sebuah bintang idaman
OBJEKTIF MODUL : Guru dapat mengajar murid cara – cara untuk menghasilkan sebuah model bintang idaman mereka.
OBJEKTIF PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran murid dapat :
1. Membentuk bintang dengan menggunakan kaedah Origami
2. Membina mobile dengan daya keseimbanga yang baik.
3. Menghias mobile bintang dengan kreativiti & inovatif sendiri.
KEPERLUAN
1. Kertas warna
2. Gunting
3. Lidi
4. Tali
5. Pita pelekat
RUJUKAN
1. Kad gambar
2. Objek maujud bintang ( model bintang )
3. Buku Sumber Guru Pendidikan Seni Tahun 4
4. Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Tahun 4
5. Maklumat Internet
PROSEDUR
1. Guru merancang strategi pengajaran & menerapkan Teori Kecerdasan Pelbagai, Kajian Masa Depan & Kemahiran berfikir secara kreatif & kritis.
2. Guru menentukan aras pembelajaran dalam pengajaran & pembelajaran.
3. Guru memulakan aktiviti dengan set induksi mengenai bintang sambil menerapkan Kajian Masa Depan bersoal jawab.
4. Guru menunjuk cara dan membimbing murid dalam proses membuat sabuah model bintang daripada kertas warna.
5. Apresiasi & kritikan
KBKK : Mereka cipta, mensintesisi, menjana idea & menghubungkait idea.
PENERAPAN NILAI : Ketekunan & ketelitian.
BUTIRAN KEGIATAN | HASIL PEMBELAJARAN | STRATEGI P&P |
Aktiviti 1 Set Induksi ( 5 Minit ) Guru menunjukkan gambit bintang dan mengaitkan dengan alam semesta. Guru mengendalikan sesi soal jawab. a. Apakan yang dapat kamu lihat? b. Dimanakah anda dapat melihat bintang ini? | Aras 1 Murid memerhati & membuat analisa tentang model bintang. Murid memberikan pandangan mereka tentang model berkenaan. | Teori Kajian Masa Depan Teori Kecerdasan Pelbagai Verbal Linguistik KBKK ( kreatif ) Mereka cipta Mensintesisi. |
Aktiviti 2 ( 20 minit ) Meneroka pelbagai bahan yang boleh digunakan. Kesan tindak balas bahan yang digunakan. | Aras 2 Murid memilih bahan yang sesuai untuk digunakan dalam menghasilkan mobile bintang. Murid mengetahui bahawa prinsip imbangan & ruang, bentuk & warna penting dalam membuat mibile bintang. | Penerokaan Membanding beza Menilai akibat penolakan angin. Imbangan yang dihasilkan. KBKK ( Kreatif ) Menjana idea Mereka cipta Menghubung kaitan. |
Aktiviti 3 (25 minit ) Guru membimbing murid menghasilkan mobile bintang. Memotong bentuk yang diinginkan. Melipat untuk membentuk bintang. | Aras 3 Murid membuat mobile dengan menggunting dan melipat | Membanding beza Menganalisis KBKK ( Kreatif ) Mereka cipta inovatif |
Sesi Apresiasi dan refleksi ( 10 Minit ) Sesi apresiasi mempamerkan: a. hasil kerja. b.memasang mobile c. membuat refleksi bagaimana penghasilan mobile bintang dilakukan. | Murid mempamerkan pelbagai kerja yang dibuat. Murid dapat menilai keupayaan diri sendiri. | Teori Kecerdasan Pelbagai Verbal Linguistik KBKK ( kritis ) |
Refleksi Guru:
Pengajaran telah dapat dijalankan dengan berkesan. Murid menunjukkan minat dan kesungguhan dalam menghasilkan sebuah model kereta. Pelbagai model kereta telah dapat dihasilkan. Pelajar telah berjaya membuat penerokaan bahan. Objekif tercapai dengan jayanya.
STORY BOARD IN MAKING SIX POINTED STAR ORIGAMI
HANIF BIN MURSHID
PPG/20430/11
Segment 2
ZULKIFLI BIN HALIM
PPG/20454/11
Segment 3
NORELINDA BINTI MOHD NASIR
PPG/20419/11
PPG/20430/11
Segment 2
ZULKIFLI BIN HALIM
PPG/20454/11
Segment 3
NORELINDA BINTI MOHD NASIR
PPG/20419/11
Segment 4
JESRI BIN JAAPAR
PPG/20498/11